دومین هفته خاموش در حراج اوراق بدهی

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در سال جاری حاوی دو اتفاق مهم بوده است. بیست و هشت مرحله از برگزاری این بازار می گذرد که در دو مرحله اخیر دولت هیچ اوراقی را  نفروخته است. این بازار به منظور تامین کسری بودجه دولت برگزار می شود که البته از باور بسیاری از تحلیل گران امری غیر تورمی به حساب می آید.


حجم صفر اوراق فروخته شده دولتی در بازار اولیه


پس از آن که حراج صفر دولت در هفته بیست و هفتم در هفته بعد نیز این نهاد نتوانست هیچ درآمدی را از مسیر فروش اوراق به دست آورد. 


در این معاملات بانک ها و بورسی ها  مشتریان جدی دولت محسوب می شوند. طبق روال هفتگی وزارت اقتصادو دارایی با نرخ سود معلوم اوراق عرضه کرده و مشتریان هم بنابر مطلوبیت خود اقدام به خرید می کنند.


در همین رابطه داده های بانک مرکزی از وضعیت حراج اوراق بدهی دولتی نشان می دهد دولت بار دیگر در امسال سهمش از درآمد بازار اولیه صفر بوده است.


این در حالی است که نرخ سود اوراق عرضه شده در بالاترین سطح خود در بازار سال های اخیر بوده و به نوعی جذابیت اوراق بدهی دولتی در رأس خود قرار داشته است.


خاصیت اوراق عرضه شده در هفته منتهی به ۸ آذرماه


در دو هفته ای که عملکرد دولت در فروش اوراق صفر بوده، مجموعا ۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان اوراق از سوی این نهاد عرضه شده است.


۴ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان آن اوراق بدهی اراد ۱۲۰ با نرخ سود ۲۲.۵۳ درصدی و ۲ هزار میلیارد تومان دیگر اراد ۱۲۱ با نرخ سود ۲۲.۳۲ درصد بوده است.


بررسی ها نشان می دهد سطح نرخ سود اوراقی که دولت برای فروش گذاشته، در مقایسه با نرخ سود های چند سال گذشته بالا بوده است. با این حال هنوز هم تمایلی برای خرید اوراق از سوی مشتریان دولت وجود ندارد و این نهاد در این دو هفته تتوانسته درآمدزایی خود از این کانال را ارتقا دهد. موضوعی که به باور برخی می تواند از ناحیه برداشت از تنخواه بانک مرکزی اثر افزایشی بر پایه پولی و در نهایت رشد تورم داشته باشد.


اوراق بدهی دولتی


 


 

Source Article from https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3921888