هشدار؛ زنگ خطر کرونا در این استان به صدا درآمد!

با وجود هشدارهای مسئولان علوم پزشکی استان همه نوع تجمع و دورهمی، عروسی، عزا، جشن تولد، مراسم مختلف اداری، آیینی، فرهنگی و غیره برگزار می‌شود، همه اماکن و سالن‌ها و تالار‌ها و بازارها باز و دایر است و معدود افرادی در خیابان از ماسک استفاده می‌کنند.


از طرفی بنابر گفته متخصصان چرخش فعال ویروس سرماخوردگی و آنفولوانزا وجود ندارد و بروز هرگونه علائمی باید به کرونا نسبت داده شود و اسهال، استفراغ و علائم گوارشی کودکان نشانه کرونا است و به طور جدی باید پیگیری شود.


مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: بیماری کرونا به صورت خیلی زیاد در حال افزایش است به طوری که طی هفته گذشته تعداد موارد بستری در استان از ۳۵۰ نفر به بیش از ۶۰۰ نفر رسیده و پیش‌بینی‌شود در هفته‌های آینده نیز شیب صعودی داشته باشد.




وزیری متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه اظهار داشت: ما در موج پنجم بیماری کووید ۱۹ یا همه‌گیری کرونا قرار داریم و در این موج سوش غالب سوش هندی است که با نام واریانت دلتا از آن نام برده می‌شود.


وی عنوان کرد: افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند علائم بالینی آن‌ها تفاوت زیادی با علائم و نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولوانزای فصلی ندارد و به طور عمده با تب، سردرد، آبریزش چشم و بینی و گلودرد همراه است و به همین دلیل ممکن است چندین روز نسبت به این علائم بی‌تفاوت باقی بمانند.


وزیری گفت: این علائم در زمانی که ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولوانزای غالب بودند به عنوان علت مراجعه برای این بیماری‌ها شناخته می‌شد اما این علائم صرفا در زمینه کرونا واریانت دلتا شناخته می‌شوند و به هیچ وجه با تشخیص سرماخوردگی نباید روند درمان را به تأخیر انداخت.


وی افزود: چنانچه بعد از علائم ذکر شده فرد با تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه و دفع خلط خونی مواجه شود نشان دهنده تشدید و وخامت بیماری است که در این مرحله به دلیل درگیر شدن ریه احتمال بروز عوارض و در حدود پنج تا ۶ درصد افراد نارسایی تنفسی و خطر تهدید جانی وجود دارد.


وزیری عنوان کرد: در این مرحله چرخش ویروس درون خانواده‌ها شدت گرفته و به طور معمول در منازل افراد رعبتی به استفاده از ماسک و رعایت فاصله دو متر را ندارند و مهمانی‌ها از سر گرفته شده و رفت و آمدها و مجالس عروسی و ترحیم با وجود جمعیت بسیار در زیر سقف افزایش یافته است.


رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه گفت: در این شرایط به دلیل بالا بودن سرایت‌پذیری ویروس دلتا بسیار زمینه برای انتشار ویروس در درون خانواده‌ها افزایش می‌یابد.


وی افزود: بیمارانی که در بیمارستان یا در حوزه سرپایی ویزیت می‌شوند اکثر افراد خانواده آن‌ها درگیری شدید دارند یا آلوده و ناتوان هستند و حداقل آسیب این است که از چندین کار روزمره عقب می‌مانند.


روند انجام واکسیناسیون در استان همچنان ادامه دارد و مراکز تحمیعی و خودرویی هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ آماده ارائه خدمات به مردم هستند و افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و پس از دریافت پیامک نوبت دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.


امکان انتخاب محل، تاریخ و ساعت دریافت واکسن در سامانه salamat.gov.ir فراهم شده و بدین ترتیب زمان و محل تزریق واکسن توسط خود افراد انتخاب می‌شود و نیازی به انتظار برای دریافت پیامک نوبت‌دهی نیست.


اکنون واکسیناسیون در شهرها برای افراد ۵۸ سال به بالا، در روستاها ۴۸ سال به بالا و در جمعیت عشایری ۱۸ سال به بالا در حال انجام است.

Source Article from https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3785245