بتن آماده خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

 در حقیقت، یکی از مهمترین موارد در زمان سفارش بتن، بررسی کیفیت و مشخصات بتن خریداری شده است. هر بتنی که کارخانه به محل پروژه ارسال می کند ممکن است آن چیزی نباشد که در سفارش مشتری آورده شده باشد، به همین دلیل مهم است که در زمان رسیدن کامیون های میکسر، کیفیت بتن مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور ویژگی های بتن آماده خوب در زیر آورده شده اند.


معیارهای تشخیص بتن آماده خوب چیست؟


اولین سؤالی که برای مدیران پروژه های ساختمانی ایجاد می شود این است که بتن آماده با کیفیت باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟ برای پاسخ به این پرسش باید به موارد زیر توجه کرد :


میزان آب بتن آماده


انتخاب میزان آب بتن آماده به نوع عضو سازه ای بستگی دارد. برای مثال، بتن فونداسیون متفاوت از بتن سقف یا تیر خواهد بود زیرا فاصله پمپ بتن برای بتن ریزی سقف خیلی بیشتر از فونداسیون است. این امر نیاز به افزایش آب بتن و روانی آن را اجتناب ناپذیر می کند. برای این مهم باید از نسبت آب به سیمان استفاده کرد. برای انجام هیدراتاسیون به مقدار آب بین ۲۲ تا ۲۵ درصد از کل مخلوط بتنی نیاز است. بنابراین، نسبت آب به سیمان در هر نوع بتن نباید از ۲۵ درصد کمتر باشد. 


در حالت استاندارد، نسبت آب به سیمان در بتن بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است. اگر نسبت آب به سیمان کمتر از ۴۰ درصد باشد، روانی بتن کاهش پیدا می کند و بتن ریزی دشوار می شود. یک بتن آماده خوب باید دارای نسبت آب به سیمان بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد.


بررسی دانه بندی بتن آماده


بتن


نوع دانه بندی نیز به عضو سازه ای مرتبط است. برای مثال، در بتن ریزی فونداسیون از ماسه با دانه بندی درشت استفاده می شود تا احتمال ترک خوردگی کاهش پیدا کند زیرا هر چه ماسه ریزتر باشد، میزان آب بتن افزایش می یابد. بتن یک محصول مهندسی شده است، بنابراین برای بتن مسلح ماسه با دانه بندی حداکثر اندازه ۲۰ میلیمتر مناسب است. البته افزایش اندازه دانه ماسه تا حداکثر ۳۸ میلیمتر نیز مجاز است. در هر صورت، بتن آماده خوب باید دارای کلیه دانه بندی ها باشد.


میزان اختلاط بتن آماده


زمانی که تراک میکسر به محل پروژه می رسد، سرپرست کارگاه یا مهندس اجرایی باید با قضاوت مهندسی نحوه اختلاط بتن را تشخیص دهد. با اینکه تمامی بررسی ها در کارخانه بتن به صورت مهندسی شده انجام می شود اما مسئولین پروژه باید برای صحت محصول سفارشی خود، بتن را بررسی کنند.


از لحاظ ظاهری، طرح اختلاط بتن آماده مرغوب باید چند ویژگی زیر را دارا باشد:


• عدم جداشدگی دانه‌های بتن یا آب سیمان (مخلوط همگن)


• وجود حالت خمیری و روانی مناسب بتن


• وجود حالت کشسانی مخلوط بتنی جهت پمپاژ به طبقات بالاتر


• وجود کار پذیری بالای بتن برای تسطیح سطح و عمل آوری


کیفیت سیمان مورد استفاده


برای ساخت و سازهای معمول شهری از سیمان پرتلند تیپ ۲ استفاده می‌شود و موارد مهم در کیفیت سیمان استفاده شده در تولید بتن آماده شامل موارد زیر هستند : 


• کارخانه تولید کننده سیمان


• مواد اولیه استفاده شده در تولید سیمان


• شرایط نگهداری و انبار کردن سیمان


• میزان سیمان استفاده شده در ساخت و ساز


• تاریخ تولید و تاریخ انقضاء سیمان


نوع افزودنی بتن آماده


مواد افزودنی بتن بر حسب مشخصات پروژه می تواند در بتن آماده استفاده شود. مدیران پروژه باید بسته به نوع افزودنی مورد استفاده در بتن، اطلاعات لازم را به کارخانه بدهند. 


با اینکه کارخانه بر حسب شرایط محیطی یک بتن آماده مهندسی شده را به محل پروژه ارسال می کند اما لازم است سازندگان خصوصیات بتن مورد نظر خود را اطلاع رسانی کنند. هر افزودنی بتن دارای ویژگی های خاصی است، از این رو کسب دانش در این زمینه ضروری است.


از کجا بتن آماده خوب بخریم ؟


مجموعه بتن پارس زاگرس که به عنوان مجهزترین مجموعه تولید بتن در استان تهران شناخته می شود، با در اختیار داشتن بروزترین تجهیزات تولید بتن و همچنین قوی ترین سیستم لجستیک با تعداد زیادی تراک میکسر حمل بتن آماده، نیازهای بسیاری از پروژه های بزرگ و کوچک پایتخت را، در محدوده شمال تهران، برآورده کند. 


پارس زاگرس


این مجموعه بزرگ با بررسی نیازهای بازار و مشکلات عمده مشتریان خود، توانسته خدمات خرید آنلاین بتن را برای کلیه دست اندرکاران ساخت و ساز فراهم کند. برای سفارش بتن و کسب اطلاعات بیشتر، مجموعه بتن پارس زاگرس آماده ارائه بهترین خدمات در حوزه بتن آماده است.

Source Article from https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3777073