پرش ۵٠ درصدی میلگرد و تیرآهن در یک سال

 به طوری که از ابتدای خرداد تا اواخر شهریور ماه حدودا ۵٠ تا ٧٠ درصد رشد قیمت ثبت شد و از شهریور ماه به بعد نوسانات قیمت عادی و نرمال بوده است. در بازارهای جهانی نوسانات کم شده و در داخل هم به همین شکل است و نوسانات در حد ۵٠-١٠٠ تومان است. در بورس هم در همین مدت قیمت رشد کرده است و قیمت بازار آزاد و بورس تفاوت چندانی ندارد. این قیمتی است که کارخانجات داخلی ما تولید کرده و فروختند.

تا پایان سال ۱۳۹۵ بازار میلگرد و تیرآهن رونق چندانی نداشت و در رکود به سر می برد، شرکت های فعال در این حوزه با دپوی سنگین محصولات روبرو بودند حتی شاهد افت چشمگیر قیمت محصولات این کارخانجات بودیم به طوری که میلگرد تا سطوح ۱۳۰۰ تومان هم افت قیمت داشت.اما آمار استخراج شده از سامانه بورس کالا گویای این است که از اردیبشهت سال جاری بازار میلگرد و تیرآهن با رشد قیمتی قابل توجهی روبرو شده است.

محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن فروشان در گفت و گو با بورس۲۴ در خصوص آخرین وضعیت تغییر قیمت در بازار گفت: قیمت آهن آلات رشد داشته است، تا فروردین و اردیبهشت آهن آلات با نرخ های سال قبل تطبیق داشت و از خرداد ماه به بعد به خاطر رشد قیمت های جهانی قیمت های داخلی تدریجا همپای قیمت های خارجی رشد پیدا کرد،به طوری که از ابتدای خرداد تا اواخر شهریور ماه حدودا ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد قیمت ثبت شد و از شهریور ماه به بعد نوسانات قیمت عادی و نرمال بوده است.

در بازارهای جهانی نوسانات کم شده و در داخل هم به همین شکل است و نوسانات در حد ۵۰-۱۰۰ تومان است. در بورس هم در همین مدت قیمت رشد کرده است و قیمت بازار آزاد و بورس تفاوت چندانی ندارد. این قیمتی است که کارخانجات داخلی ما تولید کرده و فروختند.

آزاد در خصوص حجم واردات آهن آلات در بازار هم گفت: در این مدت واردات ما به حداقل رسیده و در حد مواد اولیه مقداری ورق و مقداری شمش وارد شده است. البته تولید داخلی شمش در حدی است که نیاز بازار را تامین کند، اما ورق را به خاطر کمبود مواد اولیه ای که موجود بوده است، واردات داشته ایم.

وی دراین باره که در حال حاضر اختلاف قیمت بین بورس و بازار آزاد چقدر است گفت: اختلاف قیمت جزئی است و در برخی موارد قیمت بازار آزاد از بورس هم کمتر می شود. سبد های بزرگی که گاها از بورس خریداری می شود به بازار ورود می کند و مجددا دارندگان موجودی کالا رقابت می کنند که منجر می شود در برخی موارد قیمت بازار آزاد ما از بورس هم کمتر می شود و به تبع آن در عرضه بعدی قیمت بورس هم تغییر می کند.

آزاد گفت: در حال حاضر پر تقاضا تر و پر مصرف ترین کالا میلگرد است. و با توجه به اینکه تیر آهن در ساختمان های اسکلت فلزی و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و در ساختمان های بزرگ با اسکلت فلزی هم تیرآهن کمتر استفاده می شود و معمولا تیر ورق مصرف می شود نتیجتا تقاضای کمتری هم دارد.وی در مورد بهبود شرایط بازار آهن آلات هم گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال گذشته بسیاری از کارخانه ها دپوی زیادی داشتند بعد از خرداد ماه که قیمت ها روند رو به رشد داشت تمام کارخانجات دپوی محصول را به بازار عرضه کرده و فروختند امسال هم تولید کنندگان مقدار زیادی از کالای خود را صادر کردند و در بازار صادرات هم چون وارد شدند دپوی محصولات به حداقل رسیده است.

آزاد در خصوص ادامه روند افزایش قیمت گفت:این روند افزایشی خیلی مشخص نیست و در حال حاضر به دلیل نوسانات نرخ ارز قدری قیمت های نوسان دارند اما اگر قیمت های جهانی رشد محسوس داشته باشند بازار هم از آن اثر می پذیرد اما فعلا بازار نوسان معقول خود را دارد.وی در مورد واردات از چین هم گفت: در حال حاضر چین به جز ورق سایر مواد را صادر نمی کند و علت بهبود بازار های جهانی نیز از این موضوع اثر پذیرفت، دولت چین از صادرات مقاطع میلگرد و تیر آهن خودداری کرد و تنها چیزی که صادر کرد ورق آهن بودچرا که این کشور برنامه های ساختمانی خود را اجرایی می کند لذا مصرف آهن آلات که در چین حدودا سالی ۷۰۰ میلیون تن بود به ۹۰۰ میلیون تن رسیده است. این کشور حدودا تا ۱۵۰ میلیون تن صادرات داشت که این میزان کاهش داشته است تا بتوانند نیاز داخلی خود را تامین کند.

منبع : شرکت ملی فولاد

Source Article from https://ahanonline.com/153177/%D9%BE%D8%B1%D8%B4-%DB%B5%D9%A0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D8%A7%D9%84/